بومادران و خواص درمانی آن

نام علمی:

Achillea millefolium L.

نام فرانسه Achillee و

نام انگلیسی آن Blood wort می‌باشد.

نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بومادران، بومادران هزار برگ، بوماران، ام الف ورقه، حزنبل، برنجاسف و قیصوم نامیده شده است.

تیره گیاه:  کاسنی Compositae

نوع گیاه: بوته

طبیعت بومادران: طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی: در نواحی معتدل و معتدله سرد اروپا، آسیا، آمریکا و در ایران بیشتر در نواحی جنگلی استان‌های شمالی، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان، کرمانشاه و فارس انتشار دارد.

بخش مورد استفاده: برگ و سرشاخه‌های گلدار که طعم تلخ و بوی قوی دارند.

مشخصات ظاهری:

بومادران گیاهی است که ارتفاع آن تا نیم متر هم می رسد و در دشت ها و کنار جاده ها و نواحی کوهستانی نقاط مختلف اروپا و ایران به طور خودرو می روید و بیشتر اوقات در باغ ها دیده می شود. گل های آن به رنگ سفید و یا گلی است که در سر شاخه ها به صورت چتر جمع می شوند. قسمت مورد استفاده این گیاه سر شاخه های گلدار آن است که دارای بوی معطر و کمی تلخ می باشد و گاهی برگهای این گیاه نیز به مصرف می رسد.

نحوه مصرف:

معمولاً برگ و سرشاخه‌های گلدار را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

دارای اثری مقوی، نیرو دهنده، ضد تشنج، کاهنده قند و فشار خون، دفع کننده کرم‌های معده و خارج کننده سنگ کلیه، قطع کننده ترشحات رحمی و بندآورنده خونریزی، ضد تشنج و صفرابر، تقویت کننده اعصاب و بازکننده قاعدگی، ضد تب و قابض، ضد اسپاسم و التیام‌بخش زخم‌های سطحی، ضد انگل و دفع کننده باد روده‌ها، عرق‌آور و بادشکن، هضم کننده غذا و اشتهاآور، کاهش دهنده فشارخون، درمان کننده قطعی بواسیر (هموروئید)، ضد عفونی کننده مجاری ادرار، بند آوردن خونریزیهای بینی، ضد عفونی کننده و نرم کننده می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های گوارشی، جهاز هاضمه، سرماخوردگی، التهاب گلو و دل درد نیز مفید است.

READ
بارهنگ «لسان الحمل» و خواص درمانی آن

مقدار مصرف و روش تهیه: ۳ نوبت در روز در هر نوبت مقدار سه انگشت از سرشاخه های گلدار را به مدت ۲۰ دقیقه در یک قوری چینی دم کرده بعد از غذا میل کنید.

عوارض جانبی احتمال کاهش فشار و قند خون

مصرف در بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

موارد منع مصرف کودکان زیر ۲ سال دوران بارداری و شیردهی.

 

 

منبع:

کتاب گیاهان دارویی نوشته علی توکلی

کتاب 100 گیاهان معجزه آسا نوشته دکتر سید عباس زجاجی / دکتر مهنا میرشجاعیان

شطبّ الصمصام – آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)

 

نوشته‌های دیگر

نظرات