بابونه و خواص درمانی آن

بابونه و خواص درمانی آن

خانواده: کاسنی (Asteraceae)

اندام دارویی: گلچه ها

مزاج: گرم و خشک

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک ساله بسیار معطر با ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که به طور خودرو در مزارع، بوستانها، کنار جاده ها، اماکن بایر و سایه دار و باغها و زمین های شنی می روید. منشأ اصلی این گیاه نواحی مختلف مدیترانه بوده ولی امروز پراکندگی در اروپا و نواحی معتدله آسیا پیدا نموده است. ساقه این گیاه ساده خوابیده استوانه ای شکل به رنگ سبز مایل به سفیدی میباشد برگهای آن کوچک متناوب دارای بریدگیهای باریک و نامنظم پوشیده از کرک می باشد. گلهای آن در فاصله ماه های خرداد تا مرداد ظاهر می شود. وقتی باز شود باید آن را چید و در سایه خشک کرد تا خواص آن بماند.

خواص درمانی:

مدر، معرق، مقوی معده، بادشکن، صفرا بر، اشتها آور، هضم کننده، قاعده آور و التیام دهنده است. اثر ضد عفونی ضعیف ولی قاطع دارد، به علاوه مسکن و ضد تشنج نیز می باشد. اسانس آن، اثر ضد تشنج، بی حس کننده و ضد عفونی کننده دارد. با مصرف آن تعداد گلبولهای سفید خون زیاد می گردد و چون از ترشح و التهاب های چرکین مخاطها جلوگیری به عمل می آورد از این نظر به کار بردن آن در رفع یبوست های که مواد دفعی مخصوصاً در قولون چپ جمع می گردد اثر مفید ظاهر می کند. دم کرده ده تا بیست گرم گل بابونه در یک لیتر آب که به سوء هاضمه، کندی عمل روده ها، یبوست و عفونت های دردناک یا اختلال قاعده گی شده اند مفید و مؤثر است. کسانی که دچار کولیت و انسداد لوله کبد و یا طحال می شوند بعد از هر غذای اصلی دو فنجان دم کرده گل بابونه مصرف کنند. در آب پخته ی آن جهت دردهای رحمی و لگنی مؤثر است. مالیدن آب تازه ی آن به کشاله ران و دستگاه تناسلی بر طرف کننده سستی کمر است. خوردن نیم مثقال آن با سکنجبین برای زیاد شدن اشتها توصیه می شود.

READ
به یاد او نهالی بنشان...

 

مقدار مصرف و روش تهیه: سه نوبت در روز در هر نوبت ۲۰۳ قاشق سوپ خوری از گلچه های گیاه را به مدت ۲۰ دقیقه در یک قوری چینی دم کرده، بعد از غذا میل کنید.

عوارض جانبی رقیق کردن خون در مصرف مداوم

مصرف در بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.

موارد منع مصرف مورد خاصی ذکر نشده است.

ملاحظات در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون، وارفارین تیکلوپیدین، کلوپیدگرول با احتیاط و زیر نظر پزشک استفاده شود. از مصرف موضعی دارو در اطراف چشم خودداری گردد.

دمنوش گل بابونه:

دمنوش گل بابونه + به ليمو + رازیانه + میخک

۲ عدد گل بابونه + ۲ عدد به ليمو + ۲ عدد رازیانه + ۲ عدد گل میخک

همه را در یک لیوان آب جوش ریخته در لیوان را پوشانده و یک ربع صبر کنید در صورت تمایل برای شیرین کردن می توانید از نبات ،کوبیده عسل یا شکر سرخ استفاده نمایید.

خواص :

بادشکن (ضد نفخ)

– مقوی معده

– آرامبخش

 

دمنوش رازیانه + گل بابونه

۵ عدد رازیانه + ۲ عدد گل بابونه

همه را در یک لیوان آب جوش ریخته ، در لیوان را پوشانده و لااقل یک ربع صبر کنید در صورت تمایل برای شیرین کردن میتوانید از نبات کوبیده ، عسل یا شکر

سرخ استفاده نمایید.

خواص :

خنک کننده

– مدر

– رفع گرمازدگی

نوشته‌های دیگر

نظرات