اولویت کاشت: انگور دومین درخت قرآنی

انگور دومین درخت قرآنی است. میوه ای بهشتی، نام عربی آن عنب و جمعش اعناب است. بعد از نخل بیشترین نامی که در قرآن کریم و روایات از گیاه و درختی نام برده شده است انگور است. انگور مناسب ترین درخت برای فضاهای سبز معابر و بوستانها و جنگل کاری ها است. به ویژه در استانهای سردسیر و معتدل ایران.

انگور در قرآن کریم

انگور در قرآن یازده بار تکرار شده است. به دو آیه اشاره می کنیم

وَ حَدائِقَ غُلْباً وَ فاكِهَةً وَ أَبا متاعاً لَكُمْ وَلِأَنْعَامِكُم وأَنَّا صَبَبْنَا المَاءَ صَبًّا ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا فَأَنْبَتْنَا فِيها حَبًّا وَعِنَبَاً وَقَضْباً وَزَيْتُونَاً وَنَخَلًا

ما آب فراوانی از آسمان فروریختیم، سپس زمین را از هم شکافتیم و در آن دانه های فراوانی رویاندیم و انگور و سبزی بسیار و زیتون و نخل فراوان و باغهایی پر درخت و میوه و چراگاه، تا وسیله ای برای بهره گیری و چهارپایانتان باشد.

و در جایی دیگر خداوند متعال می فرماید:

وَ مِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لايَةً لَّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

و از میوه های درختان خرما و انگور مایعاتی مستی آور (ناپاک) و نیز روزیی نیکو و پاک بر می گیرید حقا که در رویش این محصول و منافع نشانه ای است از قدرت و حکمت خدا برای گروهی که عقل خود را به کار می برند.

به انگور و کشمش و مویز از نگاه معصومین علیهم السلام هم خیلی تاکید شده است. که به جهت اختضار از بیان آنها صرف نظر می کنیم.

انگور بهترین میوه هاست

پیامبر فرمود:

«خَيْرُ طَعَامِكُمُ الْخُبْزُ وَ خَيْرُ فَاكِهَتِكُمُ الْعِنَبُ ؛

بهترین غذایتان نان و بهترین میوه تان انگور است.

تأثیر انگور در از بین بردن اندوه

امام صادق فرمودند:

لَمَّا حَسَرَ الْمَاءُ عَنْ عِظَامِ الْمَوْتَى فَرَأَى ذَلِكَ نُوحٌ اللهِ جَزِعَ جَزَعاً شَدِيداً وَ اغْتَم لِذلِكَ فَأَوْحَى الله إلَيْهِ أَنْ كُل الْعِنَبَ الْأَسْوَدَ لِيَذْهَبَ غَمَّكَ:

هنگامی که آب فرو نشست و استخوان های مردگان، پدیدار شد، نوح این را بدید  و بدین سبب بسیار آشفته و اندوهگین شد سپس خداوند به او وحی کرد: انگور سیاه بخور تا اندوهت از میان برود.

READ
پیامدهای منفی مرتفع سازی و آپارتمان نشینی خانواده

انگور شامل ویتامینهای A, B و مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین است. به گفته اغلب دانشمندان، انگور یک داروخانه طبیعی است. خواص آن بسیار نزدیک به شیر مادر است و از این جهت غذایی کامل محسوب می شود.

امروزه در طب درمان های طبیعی (نتروپت)، از رژیم های مختلف انگور استفاده می کنند. انگور دو برابر گوشت در بدن حرارت و انرژی ایجاد می کند. پزشکان، میوه انگور را برای درمان بیماریی های مانند یبوست، عوارض رماتیسم، کم خونی و حتی پیشگیری از سرطان سودمند می دانند. به گفته پزشکان، انگور سربازی است که به جنگ بیماری های قلبی می رود و ضمن افزایش انعطاف و سلامت ماهیچه های قلب، به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می کند. انگور قند خون را نیز تنظیم می کند. انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. افرادی که قند خون پایین دارند می توانند از انگور بهره زیادی ببرند. بنابراین سعی کنید همیشه انگور داشته باشید و چند بار در روز از آن میل کنید، زیرا انگور یکی از میوه های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است. انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می کند و در کنترل فشارخون موثر است. افراد مبتلا به ناراحتی های قلب و اعصاب می توانند آب انگور را نیز در طی روز بنوشند.

تمامی اجزای درخت انگور مصارف غذایی و درمانی فراوانی دارد: انگور، کشمش، سرکه، غوره، آبغوره، برگ مو شیره انگور، گریه مو و… به اختصار به دو مورد از خواص اجزای درخت مو اشاره می کنیم

 

کشمش:

امام صادق فرمود:

الرَّبِيبُ يَشُدُّ العَصَبَ، وَ يَذْهَبُ بِالنَّصَبِ، وَ يُطَيِّبُ النَّفْسَ :

خوردن کشمش اعصاب را تقویت و نفس را خوشبو می کند

وَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ:

الرَّبِيبُ يَشُدُّ القَلبَ وَ يَذْهَبُ بِالْمَرَضِ وَ يُطْفِئُ

الْحَرَارَةَ وَ يُطَيِّبُ النَّفْسَ»؛

کشمش قلب را محکم میکند و مرض را شفا می دهد و حرارت را فرو

READ
اهمیت موضوع کاشت درختان مثمر در گزیده‌ای از آیات قرآن و روایات

می نشاند و دهن را خوشبو میکند

 

سرکه:

از امام ششم درباره خوراک پرسیدم فرمود:

«عَلَيْكَ بِالْخَلِّ وَ الزَّيْتِ فَإِنَّهُ مَرِيءٌ وَ إِنْ علیاً علیه السلام كَانَ يكثِر أكلَهُ و إني أكثِرُ أکلَهُ لأنه مريءٌ»

سرکه و زیت را باش که گوارایند و علی بسیار می خوردشان و من هم زیرا بسیار گواراست.

لازم به ذکر است منظور از سرکه در روایات سرکه ای است که از انگور درست شده است اما متأسفانه بیشتر سرکه ای که فعلادر بازار عرضه می شود سرکه طبیعی نیست و سرکه شیمیایی است به امید آن که در همه خیابانها انگور فراوان داشته باشیم تا سر که واقعی انگور هم در دسترس مردم باشد.

 برتری طراحی فضاهای سبز با مو

انگور درختچه ای است بالا رونده که به کمک پیچک های خود از موانع و درختان مجاور بالا می رود. بخاطر ویژگی بالارونده ای انگور که می توان به شکل دلخواه در آورد بهترین درخت فضاهای سبز و معابر و… است.

می توان از آن آلاچیق ساخت و یا سالن های بهاره و تابستانه درست کرد میتوان سایبان برای پارکینگها برای حفاظت اتومبیلها از تابش خورشید قرار داد، می توان دیوار و پرچین ساخت. می توان زشتی های بناها را پنهان کرد، می توان جایگاه هایی را احداث کرد که سقف آنان داربست های انگور باشد و سقف و بوفه ها همگی از داربست های انگور باشد. در نهایت می توان ده ها و صدها طرح ابتکاری برای انگور در نظر گرفت.

خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم ویژگی بالا روندگی انگور را بیان فرموده:

وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِها وَ غَيْرَ مُتَشَابِهِ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ

اوست که باغهای داربست زده و بی داربست و نخل و کشتزارها که میوه آن مختلف است و زیتون و انار همانند و غیر همانند آفریده، از میوه ی آن چون میوه آرَد بخورید و حق خدا را از آن هنگام چیدنش بدهید و اسراف مکنید که خدا مسرفان را دوست ندارد.

READ
درختان میوه مقاوم به کم آبی

خداوند تبارک و تعالی باغات را به دو قسم تقسیم فرمود «معروشات و غیر معروشات»

معروشات: در کتاب های لغت و در تفاسیر معروشات به باغات معنا شده است به عنوان نمونه در قاموس قرآن آمده است معروشات باغاتی است که درختان آن به داربست زده شده یعنی خدا آنست که باغات به داربست زده و غیر آنها را بوجود آورده درختانی که روی چفته و یا داربست قرار می گیرند مانند انگور و درختانی که روی داربست قرار نمی گیرند.

با توجه به تنوع گونه ای انگور نیز می توان انگورهایی را انتخاب کرد که با آب و هوای هر شهری تناسب بیشتری داشته باشند که خوشبختانه شرایط اقلیمی کشور ما طوری است که در همه جای کشور انواع انگور به عمل می آیند. انگور تنوع فراوانی دارد، انواع انگور بی دانه و دانه دار و رنگ های مختلف و زودرس و دیررس سرما پسند و گرما پسند و درشت و ریز و پوست نازک و لطیف و … تقسیم می شوند. شکل و نوع برگهای انگور هم متنوع هستند.

از برگ یک پارچه تا برگ شکافته تا برگ ضخیم و نازک و …

در بسیاری از کشورهای جهان داربست های انگور با زیبایی خاصی در فضای سبز شهری بکار رفته است.

در شهر تورفان چین داربست های انگور با طرح های هنری بسیار زیبا طراحی شده است که سالانه میلیون ها گردشگر خارجی برای دیدن این داربست های انگور می آیند

جالب است شهر تورفان بسیار گرم و بد آب و هواست اما گردشگران به محض ورود به قسمت داربست های انگور با هوای خنک و دلپذیری که انگورها ایجاد کرده اند مواجه می شوند. زیر این داربست ها غذاخوری ها و میوه خوری ها و مکان های نشیمن و سالن و کلاس ها و آموزشگاه هایی مانند نقاشی برقرار است. همچنین زیر این داربست ها بازار و مراکز خرید زیادی وجود دارد.

نوشته‌های دیگر

نظرات