درباره جشنواره نهال انتظار

کاشت درخت از دیرباز در میان مردمان در همه جهان مرسوم بوده و همگان آن را یک کار پسندیده می دانستند. درخت به عنوان سرمایه زندگی به شمار می رفته است که فراورده های آن اعم از میوه، برگ، چوب و ریشه در زندگی انسان کاربرد اساسی داشته است.

علاوه بر این، طراوت و زیبایی درختان و نشاطی که در روحیه آدمی ایجاد می کند، و تاثیر آن در رفع آلودگی هوا و افزایش اکسیژن، برکسی پوشیده نیست.

متاسفانه در طول سالیان اخیر، رواج برخی درختان وارداتی در کشور ما، موجب آسیب هایی به عرصه محیط زیست شده است. از ویژگی های این گیاهان می توان به غیرمثمر بودن (بدون محصول)، حساسیت زایی، هزینه بالای نگهداری، آب دوستی (مصرف بالای آب)، نابودکننده خاک حاصلخیز، و حتی در مواردی آلوده کننده هوا، نام برد.
برخی از این گونه های گیاهی، که با عنوان «گونه مهاجم» شناخته شده اند، سایر گیاهان اطراف خود را در معرض نابودی قرار می دهند.
درختانی همچون کاج، اکالیپتوس و نخل زینتی بی ثمر، از این جمله اند. حتی کاشت چمن به دلیل مصرف فراوان آب و هزینه بالای نگهداری، نیز از موارد آسیب زننده به محیط زیست است.

در طرف مقابل با جایگزینی درختان میوه و ثمردار، گیاهان و گلهای دارویی یا معطر حتی علوفه‌ای و انواع غلات از طریق کاشت و نگهداری آنها در قالب یک پویش فراگیر و سراسری مردمی در سطح کشور، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ذیل الذکر این طرح محقق خواهدشد. بدیهی است که در این الگو اولویت با درختان و گیاهانی است که نامشان در آیات و روایات آمده. نظیر: نخل خرما، مو یا تاک انگور، زیتون، انجیر، سیب، بِه، مرکبات، انار، توت… – کاسنی، بادرنجبویه، ریحان، گل محمدی، … که بایستی از این بین بسته به زیست‌بوم هر اقلیم جغرافیایی انتخاب شوند.

READ
چه زمانی بکاریم؟

لازم به ذکر است در سطوح کلان از جمله مزارع و مراتع نیز توصیه‌ها و راهکارهای جامعی حتی در مورد چگونگی آبیاری، کوددهی و پرهیز از تک‌کشتی و طراحی فضای زیرکشت در سایت جشنواره وجود دارد.

نوشته‌های دیگر

نظرات

مینا شریف
10 خرداد 1402

سلام من عاشق زمین و کشاورزی درخت کاری هستم همیشه توی ذهنم یه باغستانی را کنار جاده تصور می کنم که پر از درختهای توت گردو و بادام هست ودر کنارش زمینی از سبزیهای تر و تازه خوردن با انواع پنیر تازه که راننده ها وقتی خسته میشن میاند زیر سایه درختها نون پنیر می خورند ‌‌اماحیف که نه زمینی دارم نه پولی فقط حسرت

  • خبرنگار
    10 خرداد 1402

    سلام دوست عزیز ان شاءالله خدا کمک کنه و به آرزوتون برسید

اضافه کردن نظر جدید